INFINIT hírlevél

2010. május 3., hétfő

Fenntarthatóság és hibrid autózás II: zöldrefestés és iparági szabályozás

Manapság a vállalatok felelősségüknek tekintik a környezetvédelmet, így akarnak társadalmi szerepet is vállalni, melyet CSR-nek neveznek (Corporate Social Responsibility)
CSR
lényege az, amikor a vállalatok önkéntes alapon végzik ezt.

Manapság a globalizáció hatásának ennek sok köze van,mert ez az emberekben ez bizalmat épít ki.
Azonban nem csak erről van szó, hanem arról, hogy tulajdonképpen nem "zöldnek" lenni, az egyenlő a nem hosszú távú fennmaradással, így ezt egy stratégiai szempontnak is tekinthetjük.

Az autógyáraknak különösképpen meg kell szenvedniük a bizalomért, főleg, hogy hatalmas környezeti kárt okoznak. A cikk a hibrid autók után "nyomoz" az önkéntesség és a "zöldesség" fényében.
"Először 1994-ben kezdeményezték, majd 1995-ben jelentették be formálisan is az Európai Bizottság közleményében az EU célkitűzését, amely 120 gramm/km-re csökkentette volna a személygépkocsik átlagos széndioxid-kibocsátását, ami 35%-os csökkentést jelentett volna az 1995-ös szinthez képest (186 g/km). Az eredeti terv 2005-re irányozta elő a csökkentést, azonban mielőtt jogilag kötelező erejűvé vált volna, négy alkalommal is elhalasztották a teljesítés időpontját vagy lazítottak a feltételeken. "

Na hát ezt az időpontot is kitolták 2010-re, azonban most már önként vállalták a cégek, hogy lecsökkentik 140g/km-re a széndioxid-kibocsátást.
Az eredeti tervhez, azaz 120g/km-re való csökkentést csak 2012-re tudják bevállalni.
"A törvény még egy érdekes kitétellel él, a gyártott autók súlya alapján: amennyiben egy gyártó autói 100 kg-mal nehezebbek az iparági átlagnál, a gyártó 4.6 g/km-el túllépheti a határéket, ezen kívül a gyártók a versenytársaikkal is szövetkezhetnek, hogy egy nagyobb „merítésből” feleljenek meg a célkitűzésnek. A jogszabály minden egyes gramm/km kibocsátás túllépés esetében 95 euró birsággal sújtja a gyárakat eladott autónként. Azonban a jogalkotók ismét számos kiskaput hagytak meg.

Akár 7 g/km „hitel” járhat jelenleg még meg nem nevezett „öko-innovációkért”, a nagyon alacsony kibocsátású autókért „pluszpontok” járnak, amelyek tovább torzíthatják az átlagot, illetve 2018-ig a határérték kismértékű (egy, kettő és három gramm széndioxid értékű) túllépéséért mindössze 5, 15, és 25 eurót kell fizetni. Ezek a kibúvók és kiskapuk összességében azt eredményezik, hogy a 2015-ös célkitűzés közelebb áll a 140 g/km-hez, mint a 130 g/km-hez."


A cikkből a Toyota Prius-t emelném ki, amely az év autója lett 2004-ben. A Toyota elég szimpatikus politikát folytat a közönség szemében, azonban az eladási listákon még a Fiat is megelőzi, így a 4. helyen áll csak.A Toyota volt az első gyártó, amelyik a hibrid technológiát prémium márkájának, a Lexus-nak a modelljeibe is beszerelte.Ezek az autók ráadásul gyakran lágy hibrid-ek (mild hibrid), ami azt jelenti, hogy nincs olyan üzemmód, amikor az autót kizárólag elektromos motor hajtaná, amely csak egy kisebb kiegészítő motorként funkcionál. A lágy hibridek közül emiatt sokat nem is tekintenek igazi hibridnek, hiszen kisebb hatékonysággal működnek, mint a teljes hibridek, ráadásul sokszor nagy tömegű, nagy fogyasztású autókba szerelik azokat.


http://www.infinit.hu/content/view/399/46/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése